Meer informatie over elektrische en plug-in hybride Hyundai Ioniq

Hyundai komt met meer informatie over de elektrische versie en de plug-in hybride-uitvoering van de Ioniq. Op de autosalon van Genève volgende week kunnen we het model van dichtbij gaan bekijken.

Hyundai presenteert op de autosalon van Genève volgende week de Ioniq. Het volledig nieuwe model komt in drie varianten: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Van die eerste was de meeste informatie al bekend, nu geeft Hyundai ook details vrij over de andere twee versies.

De hybride en plug-in hybride delen dezelfde, 105 pk sterke 1.6 GDI benzinemotor, die voor de hybride aandrijflijn is aangepast en een hoge thermische efficiency heeft. Dat wil zeggen: er gaat relatief weinig warmte verloren. Beide hybrides hebben een systeemvermogen van de 141 pk, maar de plug-in hybride heeft een krachtigere (45 kW) elektromotor, waarmee hij tot 50 kilometer volledig elektrisch kan rijden. Hyundai geeft een indicatieve CO2-uitstoot op van 32 g/km, dat zou in Nederland goed zijn voor 15 procent bijtelling. De gewone hybride-uitvoering, die zonder oplaadmogelijkheid dus, stoot 79 g/km CO2 uit. Beide versies maken overigens gebruik van een zestraps automatische versnellingsbak.

De volledig elektrisch aangedreven uitvoering heeft een 88 kW (120 pk) sterke elektromotor, waarmee de auto een topsnelheid van 165 km/u kan halen. De theoretische actieradius is 250 kilometer. De elektrische uitvoering is te herkennen aan de koperkleurige accenten aan de buitenkant, de hybrides hebben blauwe elementen.

De aandrijfsystemen zijn in de gaten te houden op het 7 inch beeldscherm in de middenconsole, dat standaard wordt geleverd op elke Ioniq. Hyundai belooft dat de auto betaalbaar zal zijn, maar maakt de prijzen later pas bekend. De hybride en elektrische Ioniq komen als eerste, in de zomer. De plug-in hybride volgt later dit jaar.

goldcar